Економічний аналіз

УЗАГАЛЬНЕНА ПОЗИЦІЯ ХАРКІВСЬКИХ ПІДПРИЄМЦІВ ЩОДО ПРОЕКТУ ПОДАТКОВОГО КОДЕКСУ УКРАЇНИ
Спікер: Набока Едуард Євгенович – виконавчий директор Об`єднання промисловців і підприємців Харківської області – регіонального відділення ВГО УСПП.

Відповіді на питання: Як Ви оцінюєте розроблений Урядом проект нового Податкового кодексу? Що в ньому викликало оптимізм і надію? Що не сприятиме покращенню ділового клімату? Що очікуєте від прийняття Податкового кодексу?

Проект оцінюється як такий, що направлений на підтримку, у першу чергу, крупного бізнесу, при тому, що умови існування малого та середнього бізнесу скоріш погіршуються. Фіскальне навантаження перенавантажується на малих підприємців.

Документ занадто великий, тому, скоріше за все, небагато кто зможе прочитати його до кінця, що є непрямим, але свідоцтвом його заплутаності. Наприклад, Угоди страхових компаній обсягом в десять листів мілкого шрифту, чи читав їх хтось уважно? Одиниці. А скільки виникає суперечок? Проте, у активної частини населення – підприємців – часу обмаль. Тому і обговорення Проекту триває повільно, на що, на думку підприємців, розраховували автори.

Проект оцінюється також як такий, що значною мірою підсилює вплив Держави на систему оподаткування в Україні.

БЕЗУМОВНИМ ПОЗИТИВОМ Є НАСТУПНЕ:
— зниження ставки ПДВ, податку на прибуток, застосування нульової ставки ПДВ при експорті та при продажі деяких продуктів та послуг всередині країни, збереження нульової ставки на прибуток страхового ринку,
— перерозподіл керування «екологічними податками» – органам місцевого самоврядування; конкретизація обов`язкових умов спрямування коштів територіальних дорожніх фондів,
— скорочення кількох малоефективних місцевих податків і зборів та введення додаткових, більшість з яких стосується заможних платників,
— удосконалення спрощеної системи оподаткування,
— зближення податкового та бухгалтерського обліку, що сприятиме спрощенню адміністрування податків,
— позитивом є також введення нульової ставки ПДВ та митної пошліни для компаній, що займаються модернізацією виробництва та ряд інших нововведень.

ДО НЕГАТИВУ СЛІД ВІДНЕСТИ НАСТУПНЕ:
— вилучення посилання на органи Державної податкової служби щодо надання довідок нотаріусами про суми нотаріально посвідчених договорів – створює додаткову можливість для корупції зі сторони так званих «контролюючих органів»,
— поняття «контролюючі органи» (без конкретизації), та розширення їх повноважень(у тому складі по відношенню до банківських установ), значною мірою обмежують права підприємців та роблять їх залежними від позиції окремих чиновників, як на державному так і на місцевих рівнях,
— Ст.ст. 44,45, Глави 5.3 Перевірки, – де основною підставою для позапланових перевірок є… «отримання інформації», практично в пряму дає право органам місцевого самоврядування ініціювати проведення «контрольних виїзних позапланових перевірок» податковими органами суб`єктів господарювання, що є, безумовною підставою для оказання тиску на підприємців та корупції,
— рішення щодо позапланової перевірки приймається, за фактом, інспектором(а раптом у нього особисті психологічні, або інші проблеми, чи особливе ставлення до конкретного підприємця),
— введення косвених методів підрахунку податкового навантаження,
— дозвіл проводити виїмку за містом реєстрації(частіш за все підприємці реєструються за містом свого мешкання), що порушує прямі норми Констітуції України,
— замість презумпції невинності – практично у Проекті наголошується презумпція винності(необхідно у десятиденний термін сплатити штраф, а лише після цього відстоювати законним чином свою позицію),
— жодне нововведення у податковий кодекс не несе підприємцям кардинального полегшення: як у процесі реєстрації підприємства, так і у процесі взаємодії з податковими органами(усі вони залишаються досить складними та непрозорими).

Прийняття податкового кодексу, перш за все, призведе до посилення жорсткості системи адміністрування податків, розширенню бази для позапланових перевірок та накладення штрафних санкцій. В умовах економічної кризи та значного дефіциту бюджету це дасть деякий ефект, що сприяєтиме виконанню державою своїх соціальних зобов’язань. Проте, в умовах безконтрольності за діями адміністративних органів як з боку держави, так і з боку громадськості, є значний ризик недоотримання податків, як наслідку корупційних дій «контролюючих органів», та спроби, в таких умовах, підприємців скривати свої прибутки, або припиняти свою діяльність.

РОЗПОРЯДЖЕННЯ Голови Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики «Про створення робочих груп щодо опрацювання проекту Податкового Кодексу України»